Lični pratilac deteta

Uspostavljanje, razvijanje i pružanje usluga socijalne zaštite iz nadležnosti lokalne samouprave

Lični pratilac dostupan je detetu sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higjene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.

Sama definicija korisničke grupe upućuje na svrhu usluge, koja je određena kao pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške deci radi uključivanja u redovno školovanje i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

 

Uslugu lični pratilac deteta mogu koristiti:

  • Deca sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju koji se nalaze na redovnom školovanju, uključujući završetak srednje škole, a neophodna im je podrška i pomoć ličnog pratioca za pohađanje redovne nastave

Sadržina pomoći koju lični pratilac pruža, tempo i dinamika podrške odnosno pomoći, način izvođenja određenih aktivnosti, kao i ograničenja u sprovođenju nekih aktivnosti vrše se u skladu sa individualnim planom usluge. Lični pratilac ima pomagačku, a ne pedagošku ulogu.

 

Aktivnosti ličnog pratioca deteta, planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta u oblasti kretanja, održavanja lične higjene, hranjenja, oblačenja i komunikacije deteta sa drugima:

  1. Pomoć kod kuće u oblačenju, održavanje lične higijene (umivanje, češljanje, pranje zuba), pri hranjenju (priprema knjiga i opreme za vrtić,odnosno školu).
  2. Pomoć u zajednici,što uključuje:
    • Pomoć u korišćenju gradskog prevoza (ulazak i izlazak iz sredstava prevoza,kupovina karte i sl.)
    • Pomoć u kretanju (orijentacija u prostoru ukoliko je detet sa oštećenjem vida, guranje kolica ili korišćenje drugih pomagala i sl.)
    • Odlazak na igralište odnosno mesta za provođenje slobodnog vremena (podrška u igri,podrška i posredovanje u komunakciji i sl.)
    • Uključujući kulturne ili sportske aktivnosti i druge servise podrške.
    • Podrška optimalnom funkcionisanju u školi.
    • Podrška socijalizaciji, a naročito komunikaciji sa vršnjacima i vaspitačima.
    • Podrška razvojnim procesima deteta kroz igru, stimulaciju, socijalno uključivanje, okupaciju slobodnog vremena.